Konseptuelle bilder
Reklamefoto er enkelt sagt er verktøy for å tiltrekke seg oppmerksomhet, og ved å bruke en profesjonell fotograf som kan levere kommersielle bilder i høy kvalitet, gir man seg selv et konkurransefortrinn. Ved å bruke konseptuelle bilder legges det til enda et verktøy, hvor man legger ekstra resurser i bildene, for å komme på neste hylle over det igjen.
Konseptet planlegges godt og grundig av kreative resurser, det kan være et samspill i mellom fotograf og kunde, eller det kan være et byrå med i bildet, som en del av en større visuell strategi. Målet er ofte noe annerledes, noe som skiller seg ut, men som likevel har klare røde tråder til den bedriftens visuelle profil.
Når bildet skapes kan det enten skje foran kamera, eller som oftest i digitalt etterarbeide. Målet er det samme, å skape et gjennomarbeidet visuelt verk som ikke enkelt lar seg gjenskape, og dermed skiller seg ut fra andre bilder man ser til vanlig.