Vi mennesker utvikler en sterk identitet basert på når vi lever, og hvor vi lever - og dess mer distinkte våre omgivelser er, dess mer distinkt blir vår felles identitet og kultur. Den nord-norske identiteten er et sterkt felleskap, og møtes man utenfor de tre nordligste fylkene, så møtes alltid nordlendinger som venner. For aktører som naturlig kan knytte seg inn i dette felleskapet, så kan det være potensiale i det å dyrke din sterke og ofte eksotiske identitet. For "søringene" så er Nord-Norge en stolt og staut kulturarv, for nordlendingene er det "oss" - og for resten av verden er det et svalt stykke eksotisk paradis.
Nord-Norge er likevel et farvann man må navigere klokt i, også hva gjelder visuell kommunikasjon, for grensen i mellom suksess og det parodiske kan være hårfin. Har man ikke en bevisst strategi og noen gode knagger å henge budskapet på, så kan det fort bli uklart og grumsete.
Arktisk Filharmoni har i særklasse knagger solide som fjelltoppene i Lofotveggen å henge budskapet sitt på. Som utøvende kunstnere/musikere hvor man lever av å gjøre dypdykk i sitt indre, så kommer konturene av landskapet rundt deg ekstra godt til syne i hvordan man uttrykker seg. Man bærer det med seg, og det er en latent del av deg, uten at man noen gang trenger å tenke over det. Og det er kanskje ikke så mange andre plasser i verden hvor et filharmonisk orkester kan være todelt med 500 km kjørevei i mellom seg, i fra Bodø til Tromsø, og likevel ha en samstemt perfeksjon.
Arktisk Filharmoni sin nord-norske identitet i den visuelle kommunikasjonen er ikke en ny tanke, dette har de jobbet bevisst med i en årrekke. Underveis i prosessen vår så ble de sågar kontaktet av utenlandsk media nettopp for å snakke om hvordan de har utviklet et et så sterkt og særegen visuelt uttrykk. Det er et vitnemål på hvordan organisk rekkevidde et godt visuelt konsept kan gi, og det er noe som bør inspirere og engasjere alle bedrifter som søker å få mest mulig igjen for markedsføringsbudsjettet.
10. Februar 2023 ble jeg kontaktet av Arktisk Filharmoni for at de ønsket at jeg skulle bidra til å fylle på deres visuelle utrykk med foto og noen kortere videoklipp. Det var et Kinderegg av en forespørsel; det lot meg bruke mine nordnorske røtter, det utfordret meg kreativt og det ga meg rom til å gjøre det jeg liker best - å skape bilder i skreddersøm for kunden. De bildene som passer perfekt, som får deg til å skinne blant andre og som forteller din særegne historie. Og som med skreddersøm, så er skapte bilder noe som blir best med en god prosess, og det er noe som har et noe høyere budsjett. Dermed må også kunden være bevisst på hvordan bildene best skal brukes for at det skal være en investering i visuell kommunikasjon som virkelig blomstrer.
19. Oktober 2023 ble siste foto/video levert fra dette prosjektet. Det reflekterer ikke arbeidstiden, men det sier noe om at gode prosjekter ofte har en viss modningstid. Det kan enkelte ganger ta fem minutter å komme på et skikkelig godt konsept, men det kan ta tid før man blir trygg på det, og tryggheten kommer gjerne igjennom det å idemyldre alternativer, men at man likevel kommer tilbake til første som det beste. I prosessen med Arktisk Filharmoni så hadde jeg planleggingsmøter både med Bodø og Tromsø, og jeg ble etterhvert klar på at mitt bidrag til å spisse Arktisk Filharmoni sin nord-norske identitet skulle være i større grad å la filharmonien være en del av det landskapet som har formet dem, i stede for å bare ha landskapet som en bakgrunn.
Vi ville ha med fjellene, havet, lyset og stemningen. Og som en bonus, så ønsker vi selvfølgelig å skape noe som samtidig har nyhetens interesse, et visuelt uttrykk som de ikke måtte dele med andre. Da begynte prosessen med å finne riktig location for prosjektet. Opptakene skulle gjøres i distriktet rundt Bodø, et område som jeg kjenner veldig godt. Både fordi jeg er oppvokst der, men også fordi en av Norges flinkeste bryllupsfotografer, Fotograf LeneKristine, er samboeren min, og ofte jobber på den typen location som vi ønsket oss til dette prosjektet. Det finns mange utrolig flotte locations innenfor rimelig reisetid til Bodø, men å finne den riktige kombinasjonen av den locationen vi ønsket oss, at det skulle være en naturlig amfi for å få vist frem hele gruppen på ca 50 musikere og at man ikke skulle måtte skyte med vidvinkel (omgivelsene blir mindre grandiose / lengre unna, og det kan lett gi en uprofesjonell look) var ikke en enkel oppgave!
En faktor som man bare virkelig kan ta inn over seg om man er nordfra, er været som skifter i nord. Ja, også på Østlandet kan det blåse og regne på opptaksdager, ofte kan det løses med en paraply til det går over. I Nord-Norge så kan det å slå opp en paraply når det blåser og regner kreve at man får tillatelse fra flytårnet til å bruke luftrommet. Det finns vær, også finns det VÆR. Siden Arktisk Filharmoni er delt i mellom to byer, så måtte halve besetningen flys inn, noe som betød at vi hadde to datoer å velge i mellom for hele orkesteret. Dermed så måtte vi ha en plan A, og en plan H. Altså en hovedplan, og en plan for en (kjipere) location som var mer skjermet for været om værmeldingen gikk til H. Opptakene gikk over to perioder, første var i Juni, hvor grupperingen i fra Bodø skulle fotograferes med både et signaturbilde, samt noen enklere bilder av de ulike grupperingene. I August skulle altså hele Arktisk Filharmoni fotograferes med signaturbilder, samt det skulle gjøres videoklipp.
Lettelsen var stor når 9. August kom, havet lå blikkstille og det var shortsvær i Bodø i det vi gikk ombord i chartret hurtigbåt for å ta ca 50 stykker ut til Sør-Fugløy i Gildeskål, en god time med hurtigbåt i fra Bodø. Øyen har ingen båtforbindelse til vanlig, men siden vi likevel måtte ha chartret buss for å fotografere på en annen location, så ga Arktisk Filharmoni grønt lys til å gå for hurtigbåt i stede. Både fotograf, ledelse og musikere i Arktisk Filharmoni fikk kombinert fotografering og blåtur, dette var Nord-Norge på sitt vakreste. Siden øyen ikke har båtforbindelse, så var det ikke mulig å gjøre vanlig research der på forhånd, men siden jeg hadde vært der en gang tidligere, så hadde jeg noen grove ideer på hvordan dette skulle løses på best mulig måte. I tillegg jeg fikk tak i en del fotomateriale fra øyen for å kunne vurdere hvordan ting fungerte igjennom kamera. Og selvfølgelig fikk vi med Nord-Norsk gjestfrihet på sitt beste ute i havgapet. Når de lokale så at masse instrumenter og utstyr skulle flyttes opp på en høyde, så kom de ilende til med ATV for å hjelpe til med frakten. Og når videoopptakene skulle gjøres, så stod altså Arktisk Filharmoni på en høyde med majestetisk landskap i lav kveldssol, med Island på andre siden av vannkanten, og spilte opp til en liten intimkonsert til ære for kameraet. I tillegg fikk vi senere tilbakemeldinger om at forbløffede lokale kunne sitte ute i kveldssola å høre fantastisk klassisk musikk. Det tok 1/250 dels sekund å ta bildet. Tiden det tok å planlegge var mye lengre. Men moralsk medvind fra varme og vindstille værguder var ikke til å kimse av heller.
I tillegg til dette så hadde vi altså opptaksdag i Juni, for den delen av Arktisk Filharmoni som er stasjonert i Bodø. Selv om denne gruppen var betraktelig mindre, så var det likevel krevende å finne de omgivelsene som "hadde alt". Etter en dialog med Arktisk Filharmoni så valgte vi å starte med blanke ark, vi skaper et bilde, akkurat slik vi ønsker det. Det krever en del digitalt etterarbeide, men vi får vist frem omgivelsene våre, akkurat slik de føles når man er nordpå. Vi slipper å frakte instrumentene langt fra bilvei. Vi slipper å gruble på om vi skal bruke den fineste location med masse forstyrrende kratt i forgrunnen, eller om vi skal bruke den location med en god forgrunn, men med fjellene langt i bakgrunnen, små og stakkarslige, som de jo overhodet ikke er. Og vi kan få litt bølgete bølger i bakgrunnen, uten at det blåser slik at håret til musikerene står rett ut. Og samtidig kan vi være litt løsere i snippen og gjøre det litt enklere og litt lavere budsjett på de bildene som ikke skal være et signaturbildet. Pose og sekk, ja takk!
Bildematerialet er noe Arktisk Filharmoni skal slippe litt over tid, så jeg skal la de selv få avsløre resten. Dette var et helt fantastisk prosjekt for meg som fotograf, også blir merverdien høy for kunden. Bildene blir et "talking point" for musikkpublikumet, det gir oppmerksomhet i media - og vi har til og med hatt forespørsler om å få produsert opp plakater av bildene som folk ønsker i hjemmene sine. Arktisk Filharmoni ble dermed litt rockestjerner omringet av egne fjell og fjorder. Det er merverdien man får ved å skape bildene, i stede for å ta bildene.
Takk til Arktisk Filharmoni for tilliten og et fantastisk oppdrag. Jeg brenner genuint for all kommersiell fotografering, men disse fotograferingene hvor man får skape noe helt fra ide, via et blankt ark og til noe som folk vil ha plakater av, det er det som får det til å kile mest i magen. Og en spesiell takk til særlig Vidar og Kai i Arktisk Filharmoni for uforbeholden og uvurdelig hjelp underveis på fotograferingene, pluss samboer Fotograf LeneKristine for å fungere som blitsstativ halvveis ute i en elv.
Er du interessert i hvordan konseptuelle bilder kan rette oppmerksomheten mot dine prosjekter, så er jeg alltid tilgjengelig for å snakke om tanker, rammer, konsepter og pris. Det er bare å ta kontakt! Og husk, siden jeg jobber både ut i fra Oslo og Bodø, er det ikke reisetillegg på noen av de stedene.
Commentaires