Bedriftsportretter er en grunnleggende del av markedsføringen til en bedrift, fordi det gir kunder, særlig de som er digitale, et ansikt å knytte til den personen man kommuniserer med. Et godt portrett gjør det enklere for kunden både å bygge relasjon og utvikle tillit, og kvaliteten på portrettet i seg selv forteller noe om karakteren til bedriften som denne personen jobber for. Et portrett for en lavpriskjede vil for eksempel ofte ha et annet visuelt uttrykk enn om portrettet er for et high end produkt.
Oslo er en stor by og de typiske kundene kan like gjerne være fra omkringliggende områder som Jessheim eller Asker, som fra selve bykjernen. Uansett hvor man holder til, så vil det spise av bedriftens tid å sende de ansatte til fotografens studio. Ansatte ut av bygget og ut av produksjon vil ofte være en kostnad større enn investeringen i fotografen, derfor kan man i stede benytte tilbudet om å la studioet komme til dere. Med studio som effektivt kan rigges i møterom, fellesarealer, en romslig gang eller et stort kontor, så trenger de ansatte knapt ikke å forlate arbeidsstasjonen for å få tatt portrettene. Her er det muligheter for bakgrunner i mange forskjellige farger, og bildene blir tatt med høykvalitets studiolys fra Profoto, slik at man også kan bruke spennende lyssettinger dersom man ønsker portretter som skiller seg i fra mengden.
Portretter tatt for it-selskapet emagine på Grønland i Oslo. emagine er et europeisk konsern som omsetter for rundt 1 milliard norske kroner.
Bedriftsportretter / headshots er gjerne den kommersielle fotografens "melk og brød". Dette er noe man leverer ofte, og som man har gode rutiner på. Likevel er det ofte markante forskjeller på uttrykket til de ulike fotografene, og et bedriftsportrett er noe som er på jobb for bedriften 24 timer i døgnet, og da sikter man definitivt høyere enn passfoto-kvalitet. Mine kunder skal føle seg komfortable foran kamera så vel som med det ferdige produktet, derfor fotograferer jeg som oftest direkte fra kamera til Macbook, slik at kunden kan være med i utvelgelsesprosessen, og slik at vi vet at både fotografen og den ansatte begge er fornøyde med uttrykket.
Pris og kvalitet skal begge være forutsigbart for kunden, og derfor leverer jeg alltid fastpris på forespørsel. Det beregnes en tid ut i fra hvor mange ansatte dere har for å sette av tid til fotografering og rigging av studio på timepris, og det er fast stykkpris på etterbehandling og levering av bildene. Dermed vil kunden alltid ha full oversikt over kostnadene enten de ønsker seg mer tid til fotografering, eller ønsker flere redigerte og leverte bilder. Normalt sett leveres alle bedriftsportretter med fri bruksrett for kunden uten tidsbegrensning, men husk at man likevel bør oppdatere portretter med jevne mellomrom, rett og slett fordi mennesker og stiler forandrer seg.
Det er en god ide å skille seg ut om man ønsker å bli lagt merke til. Portretter på hvit bakgrunn er utrolig anvendelige og er gode i de fleste sammenhenger, men når man fotograferer i miljø, så får man flere muligheter for variasjon. Her har vi for eksempel fått jobbet godt med Mer sin blå profil, samtidig som vi har fått trukket inn det grønne elementet i satsningen deres. I mange tilfeller vil kundene ønske å fotografere de ansatte da både på nøytral bakgrunn og i miljø, men det kan også være en statement i det å kun vise bilder i miljø.
I mange tilfeller så ønsker de ansatte også å bruke bildene til andre formål i forbindelse med jobb, for eksempel ønsker mange ansatte seg gode profilbilder til LinkedIn. Da kan man som arbeidsgiver la de ansatte bruke deres headshots til å ta seg bra ut på LinkedIn, med bilder som viser arbeidsgiver profil og profesjonalitet.
I Oslo hvor mange bedrifter er samlokalisert i store bygg, så er det også muligheter for å leie inn fotografen for å ta bedriftsportretter til flere bedrifter samtidig. Uansett hvilken løsning som passer best for dere, så ta kontakt, så vil dere raskt få en fastpris på bedriftsportretter av de ansatte.
Kommentarer