Reklamefotograf er jo langt på vei et selvforklarende begrep, det er en fotograf som tar bilder som brukes til reklame. I større byer som Oslo, så er det langt mer vanlig med fotografer som jobber utelukkende innenfor en sjanger - og sikkert til manges overraskelse, fotografer som jobber utelukkende med en nisje innenfor en bestemt sjanger, for eksempel matfotografering eller produktfotografering. Hvordan påvirker dette deg som skal booke fotograf? Jo, jeg skal forsøke å gi deg et innblikk i sjangerene, slik at du får et bedre beslutningsgrunnlag når du søker fotograf. Og et bedre beslutningsgrunnlag gjør at du får bedre resultater fra deres neste fotografering, for eksempler mer salg eller flere bookinger.
Folk flest anser en fotograf for å være en fotograf, det er noen som har kunnskap om å ta bilder. En fotograf har en generell kunnskap om å ta bilder, mens en sjangerfotograf har en spesialisert kunnskap om å ta en bestemt type bilder, med de ulike hensynene og gevinstene det medfører.
Det finns mange sjangere innenfor foto, og under dette igjen finns det mange forskjellige nisjer, trolig er det samlet minst 100 forskjellige typer fotografer. Alle disse ulike fotografene har arbeidsdager hvor de øver på helt ulike ting, så en fotograf er virkelig ikke en fotograf. For eksempel så finns det egne medisinske fotografer, som utelukkende spesialiserer seg på å fotografere blant annet skader, kirurgi og mikroskopfotografering, og det er mange nok av de til at de har en egen interesseorganisasjon i Norge. Kan man booke de til å fotografere drømmebryllupet eller til en matfotografering? Vet de hvor de bør stå for å få de beste bildene under vielsen? Eller vet de hvordan lyssetting som belyser en matrett mest mulig delikat? Oftest ikke.
En reklamefotograf (også kalt kommersiell fotograf) er en fotograf som har kunnskap med og erfaring om hvordan bilder bør tas for å treffe kundene på best mulig måte. Når jeg går på jobb som reklamefotograf så er det aldri bare for å ta et bilde, men det er med en tanke på hvordan bildene kan tas på en måte som gir min kunde best mulig effekt fra denne fotograferingen. Kunden investerer en viss sum i fotografering og en viss sum i bruk av bildene (kampanje, hjemmeside, dekorasjon, brosjyrer etc.), og får igjen en effekt av dette i kroner og øre. Hvordan den effekten er, og hvor målbar den er, det er ulikt for forskjellige bransjer og forskjellige kunder. Men for meg som reklamefotograf er det viktig å være bevisst på at om jeg løser denne jobben godt, så kan det bety et mersalg for kunden på f.eks 700.000 kr, og dersom jeg løser denne jobben mindre godt så kan det bety et mersalg for kunden på f.eks 350.000 kr. Eller når jeg fotografere kampanjer for Nimbus som selger high end båter, dersom jeg med mine foto klarer å gjøre det slik at èn potensiell kunde blir interessert i en båt, så utløser kanskje det et salg på 4.500.000 kr. Andre ganger handler det om å lage et bildemateriale som hjelper en elektrikerbedrift med å fylle ordrebøkene. Summene kan være forskjellige, men prinsippet er det samme - "tar jeg bare noen bilder" i stede for å gjøre mitt beste, så taper kundene mine omsetning. Og bilder selger ikke båter til 4,5 millioner alene, men det er et viktig verktøy. Det å fange oppmerksomheten til noen er helt avgjørende for å lykkes.
Så hva er det vi reklamefotografer gjør i vår jobb som gjør at du skal velge oss fremfor for eksempel en pressefotograf? Forskjellen starter fra når vi går på jobb. Hva er det vi er faglig oppdaterte på? Hvilken look gjelder for kommersielle bilder nå? Har vi kamera med low-pass filter for å gi mindre retusjering (som man ønsker på f.eks konfirmasjoner, bryllup m.m.), eller har vi uten slik at vi får høyest mulig detaljrikdom? Har vi lysformere med pol-filter for å ta bort gjenskinn i produkter? Er vi bevisste på hvilke kampanjer konkurrentene dine kjører? Setter vi sammen fargene i bildene på en slik måte at det matcher fargepaletten til bedriften? Har vi gode rutiner på å lese profilhåndboken og strategidokumentene til bedriften? Er vi erfarne nok til å spørre de riktige kontrollspørsmålene i forkant av fotograferingene, slik at samarbeidet i mellom kunde og fotograf blir best mulig? Hvilken lyssetting gjør at CEO ser mest mulig tillitsvekkende ut, og hvilken lyssetting får montørene til å se ut som de jobber på til de er ferdige, uansett forhold? Og legger vi merke til andre reklamer på fritiden, og lar oss inspirere av det til morgendagen?
Forskjellene ligger i summen av alt vi gjør i arbeidshverdagen vår. I vår husholdning så er vi to fotografer, så jeg er samboer med en av Norges flinkeste bryllupsfotografer, Fotograf LeneKristine. Jeg har spesialisert meg på reklamefoto i 15 år, hun har spesialisert seg på bryllupsfoto i 10 år. Vi kjenner hverandres arbeidshverdag ut og inn, vi er innimellom assistenter for hverandre, vi sitter på samme kontor å redigerer, og vi bruker hverandre til å kvalitetssikre bildene før leveranse. Men selv med de forutsetningene, så ville vi vært en dårlig kopi om vi forsøkte å løse hverandres oppdrag. Jeg vil kunnet eksponere bryllupsbilder riktig. Jeg vil kunnet få skarpe bryllupsbilder. Og innimellom kan jeg også treffe blink der, men jeg har ikke forutsetningene for å gjenskape det en spesialisert bryllupsfotograf gjør på ukentlig basis.
For hemmeligheten bak sjangerene er kommunikasjon. Alle fotografer kan ta bilder av det meste, men hvor godt klarer vi å kommunisere et budskap? Det er det som er den virkelige hemmeligheten med å velge fotograf i riktig sjanger. For fargene, dybdeskarpheten, bakgrunnen, lukkertiden, lyset - alle de tekniske avgjørelsene vi tar som fotografer - det er verktøy for å kommunisere et budskap. Og for meg som reklamefotograf, så er min jobb å selge hva enn min kunde ønsker å selge, på en best mulig måte.
Derfor bør bedrifter som bestiller seg en fotograf være bevisste på hvilken fotograf man bestiller, for det å ha bilder med god effekt eller vanlig effekt, kan sammenlignes å ansette en veldig god selger eller en helt gjennomsnittlig selger. Begge løser en oppgave, men resultatet av hvordan de løser oppgavene gir veldig forskjellige resultater fra lønnen bedriften betaler ut. Velg gjerne meg, Fotograf Raymond Engmark, som din neste fotograf. Men viktigere er at du velger en fotograf innenfor riktig sjanger neste gang du booker fotograf, og la det være sagt - det innebærer også å ikke booke en reklamefotograf til et bryllup. Det er fort gjort for en bedrift å bare være fornøyd med å få tatt de bildene de visste de manglet, men jobben som bestiller er ikke fullført før man også har vurdert om man har fått løst den oppgaven på en slik måte, at man får best mulig resultat igjen for den investeringen man gjør.
Comments